Ontslag gekregen of tijdelijk werkloos? Lees hier wat je moet doen

Door de coronacrisis worden veel mensen tijdelijke werkloos of verliezen hun baan. We leggen je in een aantal stappen uit wat je moet doen.

Als vakbond kunnen we jou helpen om jouw aanvraag om werkloosheidsuitkeringen in orde te brengen. Ook mogelijke juridische problemen bekijken we samen. We helpen jou ook bij het in orde brengen van jouw online dossier bij de VDAB en helpen je bij het zoeken naar een nieuwe job.

Moet je eerst je opzegtermijn presteren? Dan hoef je nu nog niets te doen. Maar je kan je al voorbereiden op de toekomst. Onze loopbaanbegeleiders kunnen je helpen met je twijfels of zorgen over je loopbaan. ABVV loopbaanbegeleiding is onder bepaalde voorwaarden gratis. Je moet dan wel starten met de begeleiding tijdens je opzegtermijn. Lees er meer over op abvvloopbaanbegeleiding.be

Volledig werkloos

Ben je al lid van het ABVV? Volg deze 7 stappen of bekijk onze video waarin we je de verschillende stappen uitleggen.

Stap 1    Schrijf je binnen de 8 kalenderdagen in bij VDAB als werkzoekende

• Dat kan op de website van de VDAB www.vdab.be
  • Heb je vragen hierover? Neem dan contact op met de regionale loopbaanconsulenten:
    • Regio Aalst: Carla (053 72 78 13)
    • Regio Waasland – Dendermonde: Coen (03 760 04 30)
    • Regio Gent – Meetjesland: Sofie (09 265 52 13)
    • Regio Ronse: Tom (055 33 90 15)

Stap 2    Vraag bij je vorige werkgever of interimkantoor het C4-document op

Stap 3    Vul de documenten ‘Aanvraag volledige werkloosheid’ in

• Je vindt deze documenten als bijlage hieronder op deze pagina.
  • Heb je thuis geen printer? Dan kan je de documenten op onze website bestellen en naar jouw thuis laten opsturen. Je kan deze ook ophalen in onze ABVV kantoren:
    • Aalst, Houtmarkt 1
    • Dendermonde, Dijkstraat 59
    • Gent, Vrijdagmarkt 9
    • Ronse, Stationsstraat 21
    • Sint-Niklaas, Vermorgenstraat 9
  • Heb je hulp nodig bij het invullen van de documenten? Bel dan naar 053 78 78 78

In te vullen documenten:

- C1: Persoonlijke en familiale gegevens.

• Document overlopen en aanvullen waar nodig.
  • Ondertekenen op de 2e bladzijde.

- C8-overgang:

• Naam en rijksregisternummer invullen
  • Ondertekenen in het midden bij ‘handtekening van de werknemer’

- C109 werkloosheidsverklaring:

• Naam en rijksregisternummer invullen
  • Ondertekenen op laatste bladzijde.

Downloads

Stap 4    Bezorg ons de ingevulde documenten, samen met jouw ondertekend formulier C4 en het inschrijvingsbewijs VDAB via de post of onze ABVV brievenbussen.

Een lijst van onze brievenbussen en kantoren vind je hier.

Stap 5    Wij starten jouw dossier op. Als dat nodig is, nemen we telefonisch contact met je op.

Stap 6    Op het einde van elke maand waarin je werkloos bent, bezorg je ons jouw controlekaart.

• Via Smartphone of tablet kan je onderstaande QR code scannen om dit eenvoudig online te versturen.

• Via een pc jouw kaart digitaal indienen? Klik dan hier.

Op onze website vind je tips om te starten met online stempelen. Het is eenvoudig, je hoeft je niet te verplaatsen en je wordt sneller betaald.
Heb je geen smartphone, tablet of pc dan kan je een blauwe stempelkaart bestellen via onze website. Bezorg die dan op het einde van elke maand bij ons in de brievenbus.

Stap 7    Als je werkloos wordt, komt er heel wat op je af. Zowel VDAB als RVA willen dat je tijdens je werkloosheid naar werk zoekt. Als je niet kan bewijzen dat je gemotiveerd bent en actief naar werk zoekt, loop je het gevaar om je werkloosheidsuitkering te verliezen. Het is daarom belangrijk om goed op de hoogte te zijn van je rechten en plichten. Onze loopbaanconsulenten geven jou persoonlijk advies. Ze kunnen je ook helpen met het zoeken naar werk of een opleiding. Je kan steeds een afspraak met hen maken (je vindt hun telefoonnummers onder stap 1).

Als je van de VDAB of RVA een uitnodiging ontvangt voor een verhoor, dan kan een consulent van onze dienst sociaal recht met jou mee gaan of in jou plaats gaan. Neem zodra je een uitnodiging ontvangt contact op:

• Regio Aalst: 053 72 78 14
  • Regio Waasland: 03 760 04 08
  • Regio Dendermonde: 052 259 404
  • Regio Gent – Meetjesland: 09 265 52 03
  • Regio Ronse: 055 33 90 08

Ben je nog geen lid?

Je kan eenvoudig lid worden via onze website www.abvv-oost-vlaanderen.be. Je ontdekt er ook de 10 voordelen om lid te zijn. Je kan ons ook bellen op 053 78 78 78.

Tijdelijk werkloos

Tijdelijk werkloos door Corona? Vanaf 1 september gelden er nieuwe regels. In deze video leggen we ze voor je uit.

Het vereenvoudigde systeem van tijdelijke werkloosheid door COVID-19 is voor de meeste werknemers verlengd tot het einde van dit jaar. De nieuwe regering zal beslissen of de regeling ook in 2021 blijft bestaan. Vanaf 1 september tot eind december 2020 geldt er een overgangsregeling.

Ben of word je vanaf 1 september door je werkgever tijdelijk werkloos gesteld door Corona?

Als je de afgelopen 12 maanden al eens tijdelijk of volledig werkloos was (al dan niet door Corona) en wij nog gegevens nodig hebben, dan zullen onze medewerkers je contacteren. Verder hoef je niets te doen.

Was je nog niet eerder tijdelijk werkloos wegens Corona én was je de afgelopen 12 maanden ook niet tijdelijk of volledig werkloos? Dien je aanvraag in via www.tijdelijkwerkloos.be.