Arbeiders hebben meeste kans op burn-out

1 op de 7 à 8 arbeiders in jobs waarvoor weinig scholing vereist is, kampt met ernstige burn-outklachten. Dat leert onderzoek in Vlaanderen ons. Help je mee om dit aan te pakken?

Wat bedoelen we met burn-out?
Wie een burn-out heeft, voelt zich zwaar vermoeid of leeg, krijgt heftige emoties, verliest concentratie… en gaat in de weerstand tegen het werk. Ook al kunnen verschillende oorzaken op mekaar inwerken, het werk is steeds mee oorzaak. Burn-out gaat vaak ook gepaard met gepieker, somberheid en allerlei lichamelijke klachten.

Dat is meer dan gemiddeld in de werkende bevolking. Ook bij kortgeschoolde administratief bedienden zijn de cijfers zorgwekkend.

• Algemeen wordt aangenomen dat 7 à 8% van de werknemers – meer dan 200.000 mensen - al in het rood zit.
  • Voor nog eens 255.000 werknemers  staat het licht op oranje.
  • Samen bijna een half miljoen werknemers in Vlaanderen.

Niet enkel bij kortgeschoolde werknemers komen dergelijke ernstige klachten vaak voor, ook bij jongere werknemers tot 35 jaar. Jongeren die voltijds werken, of nagenoeg voltijds.

Uit Nederlands onderzoek leren we dat uitzendkrachten die meer doen dan korte werkperiodes, ook veel meer met burn-outklachten kampen.

ongelijkheid is ongezond

Zopas verschenen ook de resultaten van een gezondheidsenquête bij de bredere bevolking, los van het werk:

• Ook uit dat onderzoek blijkt dat negatieve gevoelens of emotionele problemen veel vaker voorkomen bij ongeschoolden en kortgeschoolden en bij jongvolwassenen vanaf 25 jaar.
  • In dat onderzoek valt ook op dat vrouwen meer last ondervinden dan mannen. 1 op 5 vrouwen tussen 25 en 34 jaar melden dat ze te weinig energie hebben.
Wij gaan op zoek naar een goede manier om deze collega’s op de werkvloer te steunen en burn-outs te voorkomen.
Dat is solidariteit in de praktijk.
Help je mee?

Andere sites