Info‘s en workshops

Als je werkloos bent, komt er heel wat op je af. Krijg je graag meer informatie over wat je wel en niet mag doen als werkzoekende met een uitkering? Over wat RVA en VDAB van je verwachten? Hoe je dit best aanpakt en hoe het ABVV jou hierbij kan helpen?

Wil je sterker in je schoenen staan wanneer je solliciteert? Vind je moeilijk geschikte vacatures?
Ook als je deeltijds werkt, moet je met een aantal dingen rekening houden. Ook als je 50+ bent, zit je waarschijnlijk met vragen over je recht op pensioen en je beschikbaarheid.

Vorming&Actie voor Werklozen staat voor je klaar!
Elke maand geven we verschillende info’s en workshops. Hieronder vind je ons gratis aanbod.

Aan de slag met een interimcontract
Werk je als interim of wil je via een interimkantoor aan de slag? Ben je dan ook wel goed op de hoogte van je rechten en plichten als uitzendkracht?
Als vakbond merken we vaak misverstanden op en dat vaak in het nadeel van onze leden.
Ontdek alles over je arbeidscontract, proefperiode, ziekte, verlofdagen en premies tijdens deze info en sta niet langer voor verrassingen.

Werken met VDAB tools
De VDAB verwacht van werkzoekenden dat zij vlot met ‘Mijn Loopbaan’ kunnen werken. ‘Mijn loopbaan’ is het online dossier van een werkzoekende bij de VDAB. De VDAB controleert jouw zoekgedrag naar werk via ‘Mijn Loopbaan’. Het is dus heel belangrijk dat je goed weet hoe het werkt.

Werk zoeken, wat nu? Check onze filmpjes op youtube.
Als je werkloos wordt, komt er heel wat op je af. Zowel VDAB als RVA willen dat je tijdens je werkloosheid naar werk zoekt. Als je niet kan bewijzen dat je gemotiveerd bent en actief naar werk zoekt, loop je het gevaar om je werkloosheidsuitkering te verliezen. Het is daarom belangrijk om goed op de hoogte te zijn van je rechten en plichten. Wil je meer informatie over wat je wel en niet mag doen als werkzoekende met een uitkering? Over wat RVA en VDAB van je verwachten? Hoe je dit best aanpakt en hoe het ABVV jou hierbij kan helpen?
In een aantal korte filmpjes van 3 minuten legt Coen je uit wat je allemaal kan verwachten als je werkloos wordt. Je kan de filmpjes hier bekijken.
Werkloos wat nu? Wat mag je verwachten?
Werkloos wat nu? Voorwaarden voor een uitkering
Werkloos wat nu? Het verschil tussen RVA, VDAB en ABVV

Workshop 'Online solliciteren’
Solliciteren gebeurt steeds meer online. Waar moet je op letten? Wat zijn de valkuilen? Kom naar onze workshop. We geven je tips om online jouw ideale job te vinden. Leer bewust om te gaan met je online profiel en met Mijn Loopbaan van VDAB.

Workshop 'Digitaal stempelen? Doen!'
Ben je volledig werkloos dan kan je je stempelkaart digitaal invullen. Het is veilig, je hoeft je niet meer te verplaatsen en je krijgt je uitkering sneller betaald. In deze workshop tonen we je in 10 minuten hoe je ermee aan de slag gaat. Je krijgt er een gratis ID-lezer bovenop.

50+ en uw pensioen
Ben je werkzoekend en ouder dan 50? Heb je vragen over jouw beschikbaarheid, pensioenrechten en opnieuw solliciteren? Heel wat diensten kunnen je hierbij helpen. Ook het ABVV staat voor je klaar.

Werken met een arbeidshandicap
Misschien heb je het moeilijk om werk te vinden of aan het werk te blijven door een handicap, een ziekte of een combinatie van verschillende factoren(van medische en/of sociale aard).
In dat geval kom je waarschijnlijk in aanmerking voor een erkenning van die arbeidsbeperking. Het ABVV kan je helpen bij het aanvragen van die erkenning.

Deeltijds aan het werk: wat moet je weten?
Werk je deeltijds of wil je deeltijds beginnen werken? Er zijn heel wat zaken waar je rekening mee moet houden.