Terugblik roodshow naar een humaan activeringsbeleid

13 februari 2024
affiche

In de media zien we regelmatig stigmatiserende krantenkoppen verschijnen zoals “Werkzoekenden bij het nekvel grijpen dat doet VDAB amper”, “Crevits breekt lans voor strengere VDAB” of “Verplichte gemeenschapsdienst? Een op zes gemeenten ziet daar wel toekomst in”. We merken dan ook op dat er te vaak gesproken wordt OVER werkzoekenden in plaats van MET werkzoekenden. Vanuit ABVV besluiten we dat we hier niet bij kunnen laten. De resultaten van onze bevraging langdurig werklozen tonen namelijk aan dat de begeleiding naar werk nog te vaak onvoldoende is afgestemd op de noden van werkzoekenden. We organiseerden de roodshow: naar een humaan activeringsbeleid.

Tijd voor een babbel

Ongeveer een maand lang gingen Caro Van der Schueren (adviseur arbeidsmarkt) en Stefanie Ruymen (educatief medewerker Bewegingswerk) op pad in Vlaanderen met één doelstelling: met werkzoekenden en het middenveld in gesprek te gaan over de begeleiding van VDAB. De werkzoekenden stonden centraal tijdens deze roodshow. Met bijna 70 werkzoekenden gingen we in gesprek over wat er anders moet aan de huidige begeleiding naar werk. Deze gesprekken voerden we niet alleen, we nodigden een aantal arbeidsmarktexperten uit om vanuit hun expertise een reactie te geven op onze resultaten en aanbevelingen. Wim Van Lancker (Prof. KU Leuven), Ides Nicaise (Prof. KU Leuven), Annelies Scheers (onderzoeker KU Leuven), Fons Leroy (arbeidsmarktexpert) en Henk Van Hootegem (coördinator Steunpunt tegen armoede, sociale uitsluiting en bestaansonzekerheid) namen deel aan onze roodshows. We gingen samen met hen in gesprek over leven met een werkloosheidsuitkering, armoede, de rol van werkgevers, buurten zonder langdurig werkloosheid, discriminatie op de arbeidsmarkt, …

Aanbevelingen: de arbeidsmarkt van morgen is er graag eentje zonder zorgen

Aan de hand van een stellingenspel debatteerden we over mogelijke aanbevelingen naar de overheid, werkgevers en naar de VDAB. Bovendien gaven we al het eerste startschot voor een mogelijke campagne of actie. We gaven de deelnemers als opdracht mee om hierover na te denken. In het najaar gaan we samen met werkzoekenden verder brainstormen. Dat de werkzoekenden centraal stonden tijdens de roodshows, blijkt ook uit onze affiches. We kregen heel wat complimenten over onze affiches die de stem van werklozen in beeld brengt.

Samen strijden we voor een humaan activeringsbeleid!

We bedanken alle deelnemers van de roodshows! Afgelopen weken brachten nogmaals in beeld dat we enkel allemaal samen kunnen strijden voor een humaan activeringsbeleid. De boodschap is dan ook duidelijk: we laten dit thema niet los en we laten de werkzoekenden niet los. In het najaar publiceren we ons rapport met de resultaten van de bevraging langdurig werklozen met bijhorende aanbevelingen. Deze aanbevelingen zijn opgesteld samen met de werkzoekenden. Vervolgens willen we in gesprek gaan met de VDAB en de minister van Werk Jo Brouns. Noteer zeker 30/11 in jullie agenda’s, dan organiseren we een grote dag waar het thema humaan activeringsbeleid centraal staat. Meer info volgt hierover nog. We blijven strijden voor een humaan activeringsbeleid! Stay tuned.

Een werkzoekende getuigde: “Politici en krantenkoppen zijn heel hard voor werkzoekenden. Er wordt naar beneden getrapt, de schuld wordt enkel bij ons gelegd. Ik voel mij daar heel slecht bij. Als je al weinig zelfvertrouwen hebt, helpen stigmatiserende uitspraken niet. Ik doe echt mijn best om werk te vinden."

draaideur