(0)

Selecteer Regio

Werkloos? Wat moet ik doen?

Je verliest je werk. Dat is op zich al geen pretje. En dan moet je snel allerlei zaken regelen waarmee je misschien nog geen ervaring hebt. Je inschrijven als werkzoekende, een uitkering aanvragen, andere documenten invullen... Stap voor stap werken we met jou de lijst af.


Een uitkering aanvragen

Als je werkloos wordt gaat het leven gewoon verder. En blijven ook de kosten en facturen binnenkomen. Snel een werkloosheidsvergoeding aanvragen is dus de boodschap.

Een werkloosheidsuitkering vraag je aan bij een uitbetalingsinstelling. Jouw vakbond neemt voor zijn leden die rol van uitbetalingsinstelling op. In opdracht van de rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) stelt het ABVV jouw werkloosheidsdossier samen en zal, na goedkeuring van je aanvraag, je werkloosheidsuitkering betalen.

Om een aanvraag tot werkloosheidsvergoeding in te dienen moet je persoonlijk langskomen op één van onze ABVV-kantoren. Kom langs als je effectief werkloos bent geworden

Je inschrijven als werkzoekende

Eén van de voorwaarden om een werkloosheidsvergoeding te krijgen, is dat je ingeschreven bent als werkzoekende. Je inschrijven als werkzoekende doe je bij de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB).

  • Je kan er voor naar een Werkwinkel van de VDAB gaan.
  • Maar je kan het ook via www.vdab.be of telefonisch op het gratis nummer: 0800 30 700 (elke werkdagen van 8u tot 20u)

Als je ingeschreven bent ontvang je een inschrijvingsbewijs of kan je dit zelf laten afdrukken of per post laten opsturen.

Opgelet! Je hebt slechts 8 dagen tijd om je te laten inschrijven als werkzoekende. Zoniet, zal de uitbetaling van je uitkering worden uitgesteld tot de dag van inschrijving.

Heb je recht op een uitkering?

Het ABVV stelt je werkloosheidsdossier en je aanvraag voor een uitkering op. De VDAB onderzoekt of je recht hebt op een werkloosheidsvergoeding en hoeveel die bedraagt. De VDAB controleert ook of je wel genoeg moeite doet om werk te vinden en of je je plichten als werkzoekende vervult.

De controlekaart invullen en binnenleveren

Als je een uitkering aanvraagt bij het ABVV krijg je een controlekaart mee.

Die controlekaart moet je als werkloze altijd op zak hebben.

Als de maand afgelopen is bezorg je de de correct ingevulde kaart aan het ABVV. Opgelet: controleer altijd of je je persoonsgegevens en handtekening niet bent vergeten. Je doet de kaart in de bus van je plaatselijke kantoor of geeft ze af aan onze medewerkers.

Blauwe kaart invullen op PC, tablet of smartphone

Ben je volledig werkloos, dan kan je vanaf nu je stempelkaart ook elektronisch invullen via een beveiligde site van de Sociale Zekerheid. Je stempelt er online. Je krijgt een kaart op je scherm die er net hetzelfde uitziet als je oude papieren kaart.

Info: http://www.abvv-oost-vlaanderen.be/art/pid/28889/C3---elektronische-stempelkaart.htm

Wanneer en hoe word je betaald?

De uitkeringen van werkzoekenden wiens dossier helemaal in orde is en die hun controlekaart tijdig afleverden, worden de eerste dagen van de maand betaald. Wil je weten of de betaling al gebeurde? Consulteer je digitaal dossier op Mijn ABVV

Wijzigingen persoonsgegevens

Als er tijdens je werkloosheid iets verandert in je adres, je gezins- of persoonlijke toestand, dan moet je dit binnen de 7 dagen melden aan het ABVV. Je moet dit persoonlijk doen. Dit kan niet per telefoon, brief, mail of internet. De VDAB (werkwinkel) kan wel via internet of telefoon worden verwittigd.

Consulteer jouw dossier online

Je kan je werkloosheidsdossier op elk ogenblik van de dag thuis op je computer consulteren. Ga hiervoor naar Mijn ABVV. De toegang tot je digitaal dossier krijg je via je elektronische identiteitskaart en de persoonlijke PIN-code die je kreeg op het gemeentehuis.

Op Mijn ABVV vind je:

  • een overzicht van de aan jou betaalde werkloosheidsuitkeringen
  • een overzicht van je aanvragen voor (werkloosheids)uitkeringen
  • de gegevens van je jaarlijkse vakantie die eventueel nodig zijn voor de berekening van je werkloosheidsuitkering
  • jouw persoonlijke gegevens zoals die door ons bekend zijn: naam | adres | rijksregisternummer | bankrekeningnummer | telefoon | e-mail | nationaliteit
  • eventueel de informatie over je verblijfs- en arbeidsvergunning
  • een overzicht van de lidmaatschapsbijdragen die je betaalde

Je kan er ook:

  • je fiscale fiche voor ontvangen uitkeringen afdrukken
  • en diverse attesten afdrukken

Meer informatie?

Als je werkloos wordt, komt er heel veel informatie op je af. Misschien zie je door de bomen het bos niet meer. Geen nood, het ABVV organiseert regelmatig de infosessie 'Werkloos ...en nu?'. Tijdens deze infosessie word je wegwijs in de werkloosheidsreglementering. We informeren je over de rol van VDAB en RVA, over de berekening van jouw uitkering, over je rechten en plichten en over hoe je opnieuw werk kan vinden.

Downloads

Contact

Contactgegevens, adressen en openingsuren van onze kantoren.

http://www.abvv-oost-vlaanderen.be/art/pid/28947/Openingsuren-kantoren.htm


Zoek op trefwoord

RVA tewerkstelling VDAB werkloosheid werkloosheidsreglementering werkloosheidsuitkering

Terug Top