Working Class Heroes op Europees Sociaal Forum in Malmö: 17-09-2008

Een 20-tal Working Class Heroes van ABVV-Jongeren namen van 17 tot 21 september deel aan het Europees Sociaal Forum (ESF) in Malmö (Zweden). Lees hier het verslag van onze reporter ter plaatse.

Dagboek uit Malmö

Dinsdag 16 september 2008

17u: "Hey, ik ben in station Brussel-Centraal." Goed op tijd bellen de eerste deelnemers mij op. Nog één uur en de bus vertrekt naar Malmö in Zweden voor het Europees Sociaal Forum en voor onze uitwisseling met de Zweden.

Aankomst in station Brussel-Centraal. Een gemotiveerde groep jonge syndicalisten staat vertrekkensklaar om een kleine week het beste van zichzelf te geven.

Maar eerst de reis. Zestien uur rijden met een bus is geen lachertje. Maar ik heb een goede film voor onderweg: SICKO, een documentaire van Michael Moore over de rampzalige privéverzekeringen in de Amerikaanse gezondheidssector.

Woensdag 17 september 2008

De reis is goed verlopen, maar nu nog wachten tot we naar onze slaapplaats kunnen gaan.

We brengen een bezoekje aan Malmö: de oude stad, de winkelstraat, de prachtige parken, de nieuwe wijk met de scheve toren en de prachtige kade. Langs het skateterrein gaan we terug naar de bus waar we verder gebrieft. Malmö is een moderne, mooie stad. Daar zijn de deelnemers het unaniem over eens.

Probleem: het Europees Sociaal Forum beschikt over te weinig slaaplaatsen. De beloofde bedden in scholen en universiteiten zijn niet beschikbaar. We gaan dan maar slapen op de camping. In tenten vlak aan de zee met een prachtig uitzicht. Alweer een meevaller...

Na een verkwikkende douche trekken we met zijn allen de stad in om wat te gaan eten. Nadien terug met taxi’s naar de camping.

Donderdag 18 september 2008

Vandaag begint het Europees Sociaal Forum echt. Om 9u staat iedereen uitgeslapen klaar voor de bus.

We vertrekken naar het station waar we ontbijten. We maken van de gelegenheid gebruik elkaar beter te leren kennen, leggen het Working Class Heroes-netwerk uit en maken verdere afspraken voor de dag.

Eerst laten we alle locaties aan de deelnemers zien zodat iedereen er zijn weg vindt en vrij is workshops en infostandjes te bezoeken of interessante gesprekken aan te knopen.

Zo hebben we RFSU en RFSL leren kennen, een soort NGO in Zweden die het thema veilige seks promoten. De een voor hetero’s, de andere voor homo’s.

Daarna hebben we onze aanwezigheid kunnen schilderen op doek (zie foto).

Om 17u hebben we een uitwisselingsgesprek met Animo, de jongeren van de sp.a. Die zijn hier ook en zijn zeer geïnteresseerd in onze werking. Het stakingsrecht, tijdelijke contracten en uiteraard ook de sp.a komen ter sprake in een open en interessante discussie. De animo-jongeren kunnen veel leren van onze syndicalisten en hun harde werk op de werkvloer. Beluister het interview met Animo waar het ABVV ter sprake komt.

Daarna is er een Belgische avond, maar er is ook nog een workshop "Decent work, decent life" en "Connecting Young workers fighting multinationals - global organizing".

Het zijn zware dagen met een groot aanbod. Van 9 uur ‘s morgen tot 9 uur ‘s avond bezig zijn vraagt veel van de deelnemers, maar ze geven dit graag.

Vrijdag 19 september 2008

Een lastige ochtend voor onze Working Class Heroes.

Na de Belgische avond is er op de camping nog tot in de vroege uurtjes gepraat over de communautaire  problemen. Conclusie: die problemen bestaan alleen in België, want hier zijn Franstaligen en Nederlandstaligen broeders die het zelfde werk doen: syndicaal werk.

Vandaag staat een workshop over flexicurity op het programma. Waar iemand dapper het systeem van Denemarken kwam verdedigen. Maar de reacties op zijn verhaal waren goed onderbouwd.

Twee goede tussenkomsten van de ABVV-jongeren in deze discussie, die de bal terugkaatsten: Waarom moet er zoveel flexibiliteit zijn? En biedt dit wel een meerwaarde voor ons?

Na deze tussenkomsten kregen we felicitaties van andere deelnemers. De Franse vakbond CGT wil ons beter leren kennen. En een Turkse vakbond nodigt ons uit op hun volgende zomerkamp.

Nadat we onze standpunten individueel nog eens uitlegden aan geïnteresseerden zijn we de plaatselijke supermarkt binnengewandeld om ons toch wat te voorzien van de nodige calorieën.

Hierna gingen sommigen terug naar de camping om zich voor te bereiden op de avond. Anderen bleven nog wat rondhangen op het forum. Daar was er een actie rond het gevangenkamp in Guantánamo Bay. De eis is duidelijk, sluit deze basis. De actie werd georganiseerd door Amnesty International, een NGO die zich bezighoudt met mensenrechten.

Later op de dag werd onze workshop georganiseerd met als thema: “Hoe Europese jonge werkende actief laten participeren aan de sociale democratie?” Na een korte uiteenzetting werd de zaal in groepen ingedeeld, later werden de resultaten van de subgroepjes naar voren gebracht.

‘s Avonds was er een actie van “Reclaim the streets” wat op het eerste gezicht begon als een leuke actie, mondde jammer genoeg uit in kleine rellen. Gemaskerde “anarchistische” mensen begonnen met stenen te werpen richting bank.

Hoe hard het ABVV ook gekend is om acties te voeren, dit soort acties is iets wat we niet ondersteunen en we beslisten dan ook wijselijk om hier niet aan deel te nemen. Dan liever het rustige Malmö intrekken. Want het ABVV kiest voor dialoog en acties, maar niet voor destructie.

Zaterdag 20 september 2008

De dag van de grote manifestatie, maar onderweg naar het begin van de manifestatie stopten we nog eens langs een lokale supermarkt. Het zo rustige supermarktje moest wel wat verschoten zijn geweest toen ze daar een rode ploeg zag binnenstappen. Nadat iedereen zijn brunch gekocht had verdeelden we ons in 3 groepjes per sector.
Zo konden de delegees eens praten over hun problemen en oplossingen. Een zeer vruchtbare werkwijze bleek achteraf, want uit de verschillende subgroepjes kwamen ideeën boven die zeker bruikbaar waren voor op de eigen werkvloer.

Na dit kort gesprekje waren we klaar om richting manief te gaan. Aan de start van de manifestatie was er een optreden van behrangmiri gevolgd met speeches van verschillende organisaties.

Na zo’n 2uur netwerken met andere organisaties en mensen werd het tijd om te starten met de manifestatie. Vakbonden mochten voorop lopen, en we namen dan ook direct onze plaats in. Zoals altijd loopt het ABVV voorop dus ook in deze manief liepen we vooraan.  Dat ze in Zweden niet gewend zijn om te betogen, merkten we al snel door kleine cultuurverschillen. Zo kenden de Zweden geen “charge” van syndicalisten. Charge: allemaal eventjes zitten en daarna lopen naar de kop van de betoging. Dit met de nodige rumoer en zeker sfeer.

Op het einde van deze manief werd er nog een groepsfoto gemaakt samen met alle andere jonge syndicalisten van LO, DGB, OGB, ABVV, … United we stand, divided we fall Na deze manifestatie en de groepsfoto was het onze laatste avond en die hebben we international afgesloten.

Zondag 21 september 2008

Een dag van zakje pakken, tent opruimen en evaluatie van de voorbije dagen.
Uit dit gesprek zijn er vele ideeën gekomen die we kunnen gebruiken voor de volgende activiteiten van de WORKING CLASS HEROES.

Nog een laatste groepsfoto en vertrek naar België. Op de bus werd nog lang nagepraat en langzaam aan vielen we in slaap. 6u in de ochtend kwamen we aan in Brussel Centraal iedereen uitgeput maar voldaan van ervaringen gingen we naar huis. Nu nog aftellen naar de reünie van deze groep.

* * *

Kijk hier hoe Olivier Van Den Eynde (voorzitter van onze jongerencommissie) de pers te woord staat.

Foto‘s uit Malmö

Andere sites