Stop de leegroof van onze sociale zekerheid

Misschien wel de belangrijkste verwezenlijking van onze westerse cultuur, en België in het bijzonder, is het brede systeem van solidariteit, onze sociale zekerheid, dat in ons dagelijks leven is ingebed.

Waarom actie voeren

Dit systeem waar iedereen bijdraagt, is een solidaire verzekering waardoor je recht hebt op een uitkering als je ziek wordt, een ongeval krijgt of je job verliest. Het is je pensioen, je betaalde vakantie, je kinderbijslag en je moederschapsrust. Door onze sociale zekerheid betaal je ook minder bij de dokter, de tandarts en het ziekenhuis. Het zorgt ervoor dat iedereen altijd beschermd is.

Maar dat systeem staat onder druk. Het tekort in de sociale zekerheid zal in 2024 oplopen tot 6,4 miljard euro in 2024. Hoe komt dit? Onze regering heeft er recent voor gezorgd dat de inkomsten dalen en de uitgaven stijgen. Solidariteit betekent dat iedereen bijdraagt om het systeem in stand te houden. Alleen is het aandeel van de werkgevers en bedrijven fel gedaald, nl. van 33% naar 25%. Grote vermogens dragen dus veel minder en hoewel kapitaalinkomen veel groter is dan inkomen uit arbeid, worden toch de meeste belastingen op arbeid genomen.

Bovendien wordt het geld oneigenlijk gebruikt. Miljarden lastenverlagingen leiden tot een verdubbeling van de winstuitkeringen van bedrijven aan aandeelhouders. In 2018 keerden ze 80 miljard uit aan dividenden, het dubbele van in 2017. Naast de verminderde inkomsten, stijgen ook de uitgaven. Het onwerkbare werk en de roekeloze activatie van werkzoekenden zorgt ervoor dat meer dan 415.000 mensen langer dan 1 jaar ziek zijn. Het gat in de sociale zekerheid is een politieke keuze. Een volgende rechtse regering wil een verdere ontmanteling door te besparen in de sociale zekerheid.

Lees er hier meer over.

Die afbraak mogen we niet laten gebeuren. Om onze sociale zekerheid te beschermen, om jou te beschermen, organiseert het ABVV op 28 januari de grote nationale #AltijdBeschermd-manifestatie.

Manifestatie Brussel 28 januari

VERZAMELEN OM 10 UUR AAN HET NOORDSTATION

VERTREK VAN DE MANIFESTATIE OM 11 UUR

MET DE TREIN VANUIT VOLGENDE STATIONS

Plaats Onthaal vanaf Vertrek Aankomst
Aalst 9u15 9u43 10u22
Dendermonde 9u30 10u03 10u30
Eeklo 8u45 9u11 10u37
Gent 9u00 9u55 10u37
Lokeren 9u00 9u39 10u30
Ronse 8u45 9u14 10u32
Sint-Niklaas 8u45 9u24 10u30

VOORAF INSCHRIJVEN VERPLICHT

Om het vervoer naar de manifestatie in goede banen te kunnen leiden is op voorhand inschrijven verplicht!

Schrijf je in via deze link of bij je secretaris ten laatste zondag 26 januari tegen 23 uur.

Ben je ingeschreven? Dan ligt je treinticket klaar in de stations waar we een onthaal voorzien.

Na de actie krijg je ook nog eens 10 euro lunchvergoeding op je rekening gestort.

We voorzien enkel onthaal in bovenstaande stations.

Niet ingeschreven of wil je vertrekken uit een ander station dan koop je zelf een treinticket.

Je  bezorgt het zelfgekochte treinticket voor 21 februari 2020 aan de dienst Communicatie en Actie, t.a.v. Pascale Vandeputte, Vrijdagmarkt 9, 9000 Gent of scan je treinticket in (voor en achterzijde) en mail naar ovl@abvv.be

Vergeet je naam, rijksregisternummer en bankrekeningnummer te vermelden op het ticket. Het bedrag van je treinticket en je lunchvergoeding wordt op je rekening gestort.