Win het boek: U zegt wat wij denken.

Een praktische handleiding voor framing

Politiek is een wereld van taal en beeldvorming, van framing. Dit is een praktische gids om de ogenschijnlijk objectieve begrippen te doorprikken én je eigen repliek te formuleren.

Waar gaat het over?

Wat communiceert Bart De Wever als hij het heeft over de ‘Marrakeshregering’? Wat betekent het als werkgevers spreken over ‘versoepeling’ en ‘modernisering’ van arbeid? Waarom moet je op je hoede zijn als het debatje-van-de-dag gaat over een ‘machteloos’ koppel hardwerkende Vlamingen wier huis door Roma is gekraakt? En waarom schilderen klimaatsceptici wetenschappers af als ‘dogmatische gelovigen’?

Politiek is een wereld van taal en beeldvorming. Wie erin slaagt zijn werkelijkheid als ‘de’ werkelijkheid voor te stellen is aan de winnende hand. Daar bestaat een term voor: framen. In het Engels letterlijk: ‘kaderen’. Met U zegt wat wij denken tikte taalkundig antropoloog Jan Blommaert een praktische gids bij elkaar om die ogenschijnlijk objectieve begrippen te doorprikken én om je eigen repliek te formuleren. Want het is niet omdat de dirigent aangeeft wat je moet denken, dat je dat ook moet doen.

Een essentieel instrument voor sociale bewegingen en kritische mensen die zich willen mengen in de publieke debatten die ertoe doen.

Jan Blommaert is hoogleraar taal, cultuur en globalisering en directeur van het Babylon studiecentrum aan Tilburg University. In 1993 kreeg hij de Arkprijs van het Vrije Woord voor zijn bijdragen over het migrantenvraagstuk.

Win het boek!

Wat betekent ‘framen’ in het Nederlands? Vul het antwoord in in onderstaand formulier en wie weet lees je binnenkort het boek gratis! Een onbevooroordeelde hand kiest de gelukkigen uit de juiste inzendingen.

Win het boek: U zegt wat wij denken.

Wat doen wij met je gegevens?

Wij gebruiken uw gegevens alleen om u te informeren over Linx+ initiatieven. Wij bewaren uw gegevens zo lang als nodig.

U kunt uw toestemming op ieder moment intrekken

Wanneer u dit doet, verwijderen wij uw gegevens en ontvangt u geen informatie meer van ons.

Velden met een * zijn verplicht

• Dorine Deloof - Administratief Medewerkster - 02 289 01 81