Ouder worden en alcohol

een brochure van het Vlaams expertisecentrum voor alcohol

Niet zozeer jongeren, maar vijftigers en zestigers blijken de grootste alcoholconsumenten te zijn. De folder biedt een antwoord op enkele veel gestelde vragen: wat doet alcohol met mij? Hoeveel alcohol mag ik drinken?

Bewust omgaan met alcohol bij ouderen

Het VAD of het Vlaams expertisecentrum voor alcohol en andere drugs hebben o.a. als opdracht om de Vlaamse bevolking te sensibiliseren en informeren over verantwoordelijk alcoholgebruik. Daarom maakten zij enkele jaren geleden een sensibiliserende en informerende brochure 'ouder worden en alcohol', die je hieronder in pdf-vorm terugvindt.

De impact van alcohol op het lichaam neemt toe naarmate men ouder wordt. Het lichaam heeft meer tijd nodig om de alcohol af te breken. De effecten duren dus langer en na het drinken vergt het meer tijd om te recupereren. Te veel alcohol kan na verloop van tijd dus allerlei gezondheidsklachten veroorzaken. Alcohol beïnvloedt daarnaast ook de werking van medicatie, waarvan het gebruik toeneemt naarmate mensen ouder worden.

Met de brochure wil men de 55-plussers informeren en tips meegeven over verantwoordelijk alcoholgebruik.

• Dorine Deloof - Administratief Medewerkster - 02 289 01 81