Het lopend vuurtje

Loopbaanbegeleiding

We geven elke maand een inkijk in de verhalen vanop de werkvloer. Deze verhalen zijn een samenraapsel van anekdotes uit de ABVV loopbaanbegeleiding.

Aflevering 1

Hier richten we de schijnwerper op een begeleiding die voor een nieuwe start bij dezelfde werkgever zorgde.

M. werkt al jaren als bediende bij een commercieel bedrijf. Ze vroeg zich af ze nog kon terugkeren naar haar oude job of beter koos voor een job in een andere sector?

Hoe gaan we te werk bij loopbaanbegeleiding? Eerst brengen we de jobsituatie van M. in kaart. Wat zijn haar taken en verantwoordelijkheden? Wat zorgt ervoor dat ze uitgeput thuis zit? Uit de gesprekken en oefeningen blijkt dat M. graag de puntjes op de i zet. Ze neemt spontaan werk over van collega's en gaat vaak over haar grenzen. Ze vergeet soms te communiceren over problemen en werkt in stilte door.

Dit ging jaren goed, vertelt ze. Tot ze kinderen kreeg en het bedrijf ging reorganiseren. M. kreeg het steeds moeilijker om alle ballen tegelijk in de lucht te houden. Toen haar collega ziek uitviel en niet vervangen werd, was dit de druppel die de emmer deed overlopen.

Na het in kaart brengen van haar sterktes en zwaktes kwam M. tot de conclusie dat ze haar werk nog steeds een warm hart toedraagt en eigenlijk niet weg wil. Maar ze besefte ook dat een goed gesprek met haar baas nodig was. Samen hebben we M. voorbereid op dat gesprek.  Ook dat doen de loopbaanbegeleiders.  M. schreef zich na de loopbaanbegeleiding in voor een assertiviteitscursus.  Ze nam zich voor om de balans tussen werk en privé in evenwicht te houden.

Hoe liep het af? Het gesprek met haar leidinggevende verliep prima. M. ging snel terug aan de start in een aangepaste job via progressieve tewerkstelling.Na zes maanden ging ze zelfs voltijds aan de slag.  De relatie met haar leidinggevende is nu ook veel beter. Ze leerde om haar grenzen af te bakenen. Ze communiceert sneller bij moeilijkheden en vraagt hulp van collega’s als het nodig is.

Een loopbaanbegeleiding eindigt dus zeker niet altijd in een nieuwe job. Veel mensen komen ook tot de conclusie dat hun  huidige job wel degelijk is wat ze willen, alleen moet er iets veranderen.

Volgende maand laten we L. aan het woord, die voor een nieuwe start en heroriëntatie koos.

Zit je zelf met vragen over je job of loopbaan? Neem je kansen in handen en contacteer onze loopbaanbegeleiders vrijblijvend: loopbaanbegeleiding.oostvlaanderen@abvv.be

Aflevering 2

ABVV Loopbaanbegeleiding da’s geen kwakzalverij maar 15 jaar ervaring!

We nemen we jullie mee in het verhaal van L. Ze werkte een aantal jaren als nachtreceptioniste in een hotel. Dankzij loopbaanbegeleiding waagde ze zich aan een andere job: werken als zorgkundige.

L. klopte bij onze dienst aan om te kijken wat haar loopbaanopties waren. Het nachtwerk begon zwaar te wegen. Ze vond het wel fijn werken, maar ook best wel eenzaam. Twee jaar geleden veranderde haar situatie. L. ging samenwonen met haar vriend en begon aan gezinsuitbreiding te denken. Ze besefte dat de job als nachtreceptioniste moeilijk te combineren zou zijnmet een gezin.

L. had bij de start van het loopbaantraject geen idee welke job er goed bij haar zou kunnen passen. Haar enige voorwaarde was dat het geen nachtwerk meer zou zijn. Tijdens het traject werd al snel duidelijk dat L. een zorgzaam iemand was. Mensen helpen en verzorgen was haar tweede natuur. Zo zorgde ze voor haar zieke moeder en voor de buurvrouw die slecht ter been was. L. had er nog nooit bij stil gestaan dat een job in de zorg wel iets voor haar zou kunnen zijn. We verkenden samen hoe ze de opleiding tot zorgkundige zou kunnen volgen. L. nam deel aan de infosessie

voor zorgkundigen bij VDAB, slaagde voor de selectieprocedure en startte al snel met de opleiding. Dat ze de opleiding kon volgen met behoud van haar werkloosheiduitkering was een grote opluchting.

Hoe verliep het verder? L. rondde na 12 maanden haar opleiding tot zorgkundige af. Ze slaagde met vlag en wimpel en werkt ondertussen al een tijdje als een tevreden zorgkundige.

Zit je zelf met vragen over je job of loopbaan? Neem ook je kansen in handen en contacteer onze loopbaanbegeleiders: loopbaanbegeleiding.oostvlaanderen@abvv.be

Of check de website: www.abvvloopbaanbegeleiding.be