Staken

Eerst en vooral gaan we in overleg. Maar als werkgevers of de regering jullie belangen niet respecteert dan moeten er soms sterkere middelen worden ingezet. Dit gaat over acties, concentraties, manifestaties en indien echt nodig stakingen.

Overleg als het kan, staken als het moet. Dit is ons motto.

Jij werd lid van de vakbond omdat je weet dat wij de belangen van 1.500.000 leden verdedigen. Niet voor niets zijn de lonen van de werknemers een stuk hoger in bedrijven waar de vakbond sterk staat. Sterke vakbonden zorgen voor een goede sociale zekerheid en een hogere welvaart.

Overleg is onze cultuur.. Pas als er geen oor is bij de werkgevers of de regering voor de belangen van jullie, gaan we over tot actie. Dit kan gaan over een nationale manifestatie of een concentratie. Staken doen we pas als overleg en gewone acties niets opleveren.

Verzet tegen maatregelen die specifiek zijn voor een bepaalde sector, wordt georganiseerd door de desbetreffende centrale.

Wij roepen onze leden op en voorzien een stakerssteun

Verzet loont als we met velen participeren aan de actie. Aldus roepen we onze leden op om solidariteit te betonen en mee te manifesteren of te staken. De oproep wordt verstuurd door een van onze centrales in geval van een sectorale actie of vanuit ABVV Oost-Vlaanderen in geval van een algemene interprofessionele actie. Naast een verplaatsings-en lunchvergoeding, hoort daar voor de werkenden een stakersvergoeding bij als compensatie voor het loonverlies van die dag.

Om de stakerssteun in orde te brengen werken we met een elektronisch inschrijvingsbestand. Dit document wordt naar gelang van de actie verstuurd vanuit de centrale of ABVV Oost-Vlaanderen. Het is belangrijk om dit document correct in te vullen. Op die manier kunnen we garant staan voor een snelle uitbetaling van de vergoedingen.

Op tijd en stond worden stakingen en andere acties aangekondigd via onze e-zines of via jouw vakcentrale. Wil je deze ook ontvangen? Geef dan jouw e-mailadres door via oost-vlaanderen@abvv.be.