PWA: Intentieverklaring vakbonden en engagementsverklaring tussen VVSG en de sociale partners

Het toeziende oog van de vakbond betekent dat we betrokken zijn bij het nieuwe systeem. De Vereniging van Vlaams Steden en Gemeenten ziet het belang hiervan in en zal onze rol overal promoten.

Op een overleg met de VVSG werd de toekomstige organisatie van Wijkwerken bekeken. De organisaties die de uitvoering van het wijk-werken opnemen, worden aangeduid door de lokale besturen. Een mogelijkheid bestaat er in om de huidige vzw-structuren PWA aan te wenden om die operationele rol op te nemen.

Vanuit de vakbonden werd aangegeven dat we deze betrokkenheid bij PWA willen behouden in het nieuwe systeem. Het ACV stelde daartoe een intentieverklaring op die ondertekend werd door de drie vakbonden. De VVSG is bereid deze betrokkenheid te promoten naar de lokale besturen en het belang ervan te duiden (engagement VVSG).

Daarin stellen we dat we vragende partij blijven om een actieve rol te spelen in de praktische organisatie van het Wijkwerken.

VVSG stemde in met dit engagement om dit bestaande model te promoten onder hun leden. Op die manier kunnen de vakbonden hun lokale betrokkenheid proberen te behouden.
De engagementsverklaring kan je hieronder downloaden. (Word bestanden)