Aan het werk als grensarbeider?

Als je als grensarbeider aan de slag bent of wilt werken dan geeft het ABVV gratis advies en informatie bij vragen over sociale zekerheid (ziekte, werkloosheid, kinderbijslag) en fiscaliteit (waar betaal ik belastingen?)

Je kan er ook terecht met je vragen over de arbeids- en loonsvoorwaarden bij werken over de grens. Wil je advies bij het zoeken naar werk over de grens dan kunnen de loopbaanconsulenten je hierbij helpen.

Wil je hulp bij het invullen van je Nederlandse of Belgische belastingsaangifte of wil je bezwaar indienen tegen je belastingsaanslag, dan kan je hiervoor bij ons terecht. Ook bij de behandeling van je pensioendossier of de re-integratieprocedure helpen wij jou verder. In deze gevallen vragen wij wel dat je lid wordt van het ABVV.

Als lid van het ABVV heb je bovendien recht op gratis rechtsbijstand. Dit betekent dat wij bij een conflict met de mutualiteit, de RVA of zelfs bij contractuele geschillen jouw dossier behandelen voor de Belgische arbeidsrechtbank. Via onze samenwerking met de Nederlandse vakbond FNV kunnen we ook zorgen voor bemiddeling bij problemen met je Nederlandse werkgever. Het FNV kan ook optreden voor de kantonrechter.

Meer Info over je werken als grensarbeider vind je op http://startpuntgrensarbeid.benelux.int/nl/. Je kan er ook gratis brochures bestellen.

Contact

Heb je een vraag? Vul dan het aanmeldingsformulier in via https://grenzinfo.eu/eus/stel-je-vraag/

Of maak een afspraak:

Frederik Van Daele
Vrijdagmarkt 9 - 9000 Gent
frederik.vandaele@abvv.be

De Interregionale Vakbondsraad IVR Schelde-Kempen is een samenwerkingsverband tussen de Belgische vakbonden ABVV, ACV, ACLVB en de Nederlandse vakbonden FNV, CNV en de Unie langs de Belgisch-Nederlandse grens.